Gepubliceerd: 4 augustus 2022
In de rubriek “Meet me @ Markel” laten we periodiek één van onze collega’s aan het woord. Dit doen wij door het stellen van een aantal persoonlijke en een aantal vakinhoudelijke vragen. In deze editie stellen we graag Natasja Sperling-Schut aan u voor. Zij is sinds 1 december 2021 onze HR Specialist en houdt zich met name bezig met juridische en personele zaken.
Wie is Natasja Sperling-Schut in het kort?
Ik ben opgegroeid in een dorp vlakbij Rotterdam, maar voor de liefde ben ik verhuisd naar Ouddorp. Daar ben ik ook getrouwd. Met mijn man en zoontje gaan we graag naar het strand of doen we andere leuke activiteiten in deze omgeving. Daarnaast volg ik lessen Qi Gong, bak ik graag taarten, houd ik van tekenen, en tot slot spreek ik regelmatig met vriendinnen af om wat leuks te doen.
Wat is je studie- en werkachtergrond?
Ik heb Nederlands recht gestudeerd, met als afstudeerrichting bedrijfsrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tussendoor heb ik een klein half jaar in Kaapstad gezeten, waar ik een stage heb gevolgd voor onderzoek naar mediation in het familierecht. In Zuid-Afrika was destijds het proces erg langzaam in familiezaken. Door het onderzoek werd duidelijk dat mediation voorafgaand aan het proces de druk op de rechtbank deed verlagen en de duur van een echtscheidingsprocedure bij de rechtbank verkortte. Na mijn studie heb ik als jurist gewerkt op een advocatenkantoor in familierecht. Hier heb ik onder andere verzoekschriften uitgewerkt voor echtscheidingen en omgangsregelingen. Vervolgens heb ik ervoor gekozen om als arbeidsjurist op de juridische afdeling werkzaam te zijn bij een accountantskantoor. Hier behandelde ik onder andere HR-vraagstukken binnen het MKB en andere kwesties die betrekking hadden op personeel.
Waarom heb je voor Markel gekozen?
Hoewel het beeld van een verzekeraar voor een buitenstaander vaak is dat het een zogenaamde ´grijze pakken´ wereld kan zijn, is dat bij Markel totaal niet het geval. Er werken enthousiaste en behulpzame collega´s. Er is ruimte voor gezelligheid en het geeft een familiaal gevoel. Daarbij geldt dat er veelvuldig leuke dingen worden georganiseerd waar eenieder aan kan deelnemen, zoals borrels, uitjes, maar ook sportieve activiteiten als bootcamp en squash.
Welk expertise neem je mee naar Markel?
Doordat ik voor meerdere MKB bedrijven HR/ arbeidsrechtelijke advieswerkzaamheden heb gedaan, kan ik deze kennis gebruiken voor Markel. Dit houdt onder andere in dat ik – zoals ik dat zelf noem – de positieve kant benader, denk hierbij aan het opstellen van nieuwe arbeidsovereenkomsten, een werknemersreglement met daarin opgenomen nieuwe wetgeving, maar ook dat mijn deur open staat voor vragen die spelen bij eenieder met betrekking tot het werk.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken van een goed HR Beleid?
De belangrijkste kenmerken van een goed HR-beleid zijn dat de menselijke kant wordt gezien binnen een organisatie. Hierbij gaat het om aandacht geven aan de collega’s en open staan voor ideeën, maar ook het luisterend oor zijn van wat er binnen een organisatie of bij de persoon speelt. Door corona zie je dat de tijden zijn veranderd met betrekking tot het hybride werken en dat je daar als organisatie ook over na moet denken hoe dit nader in te vullen voor de toekomst. Dit is voor iedere organisatie anders in te vullen en daarvan zul je per organisatie moeten kijken wat het beste past. Daarnaast geldt ook dat je een langere termijn visie zult moeten hebben voor het boeien en binden van de werknemers. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Hierbij zal ook aandacht moeten zijn voor de mogelijkheid tot opleidingen tot verdere ontwikkeling van de werknemers en daarmee ook de verdere ontwikkeling van de organisatie. Door een samenwerking aan te gaan met de Hogescholen en Universiteiten kun je jong talent aanmoedigen om in de wereld van verzekeringen werkzaam te zijn. Hierdoor kunnen toekomstige jonge professionals zich verder ontwikkelen binnen de verzekeringswereld. Voor sommige organisaties geldt zelfs dat je niet alleen op nationaal, maar ook op internationaal niveau werkzaam kunt zijn.
Hoe ga je om met de continue veranderingen in regel- en wetgeving op jouw vakgebied?
Dat is bijhouden en schakelen of dit relevant is voor eenieder die werkt bij Markel. Door veranderende wetgeving kan dit soms vergaande invloed hebben op de organisatie en daar zul je soms creatief mee om moeten gaan om dit aan te laten sluiten. Soms zijn het wetswijzigingen die iets in de wet vastleggen wat je in de praktijk eigenlijk al jaren doet en dan heeft het niet zo’n impact natuurlijk.
Hoe kijk je terug op je eerste periode bij Markel?
Als een positieve ervaring. Dit heeft mede te maken met dat de collega’s je willen helpen bij het inwerken. De gezelligheid die eenieder meebrengt en het perspectief dat je kan werken aan en in een groeiende organisatie.
Markel werkt uitsluitend via intermediair